logo
Steenstraat 11 | 5961 ET | Horst T: 077-3982439 | E: mt.8759@ah.nl

Consumenten kopen steeds meer voeding met duurzaamheidskeurmerk

Geplaatst op 9 June 2017 om 17:28 door Jeroen Smit

1330 keer gelezen

Vorig jaar werd 27 procent meer uitgegeven aan eten met zo'n keurmerk dan in 2015. Het Beter Leven keurmerk voegde de meeste omzet toe. Dat blijkt uit de keurmerkmonitor van onderzoeksbureau IRI.

In totaal werd er 3 miljard euro omgezet aan duurzame voeding in de supermarkten. Volgens de Monitor besteedde de consument het afgelopen jaar 590 miljoen euro meer aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. De door onderzoeksbureau IRI gemeten Monitor Keurmerken Retail bevat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur.

Aanbod groeit
Supermarkten bieden ook steeds meer duurzaam voedsel aan. Het aandeel binnen de totale omzet steeg in 2016 van 9,4 procent naar 11,9 %. Vis is koploper in het duurzame segment, gevolgd door eieren en koffie/thee/cacao. Grote categorieën als AGF, zuivel en brood scoren in aandeel nog onder gemiddeld, maar ook in deze categorieën groeit duurzaamheid sterk. De omzet van producten met een keurmerk in vers vlees en vleeswaren groeide fors.

Beter Leven
Vooral het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming voegde omzet toe. In totaal steeg de omzet in keurmerken met 240 miljoen euro euro in de vleesgroepen. Enerzijds door een verdere stijging in varkensvlees maar vooral als gevolg van de groei in vleeswaren, met een omzetstijging van 47 naar 187 miljoen euro. Beter Leven maakte in 2016 in totaal een groeispurt van 53% (+315 miljoen euro) en nam de nummer 1 positie over van het keurmerk Biologisch. De consument besteedde ruim 1 miljard euro in supermarkten aan vlees, vleeswaren, eieren en maaltijden met één of meerdere Beter Leven sterren. Ook de andere keurmerken laten groeicijfers zien ver boven de marktgroei. MSC groeit met 5%, Biologisch met 12% en ASC is het sterkst groeiende keurmerk met een groei van 136%.

Reageren